tiistai 23. syyskuuta 2014

feminismin hyvin lyhyt oppimäärä

Siinä paha missä mainitaan. En ole aiemmin uskaltanut kirjoittaa f-sanasta, sillä se raahaa kannoillaan niin sysimustaa ja negatiivista varjoa. Aloitetaan siis lempeästi. Tämä on minun näkökulmani.

Ihan ensimmäiseksi : feminismi ei ole miesvihaa.

(kuva x )

Feminismi on kunnioitusta. Olet sitten nainen tai mies, etkö haluaisi, että sinua kunnioitetaan omana itsenäsi ? Sukupuoleen, väriin tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta. Feminismillä peräänkuulutetaan tasa-arvoisuutta naisten ja miesten välillä.


" It's not about women acting like men,
 it's about women acting like women and being succesful."
Zooey Deschanel

Feminismi on oikeus. Jokaisella on oikeus omaan kehoonsa, oikeus päättää kuinka sitä kohdellaan ja kuka ja miten saa koskea. Oikeus olla juuri sinä ja näyttää miltä haluat, sinun omilla ehdoillasi. Oikeus päättää kuinka puet kehoasi, kuinka ilmaiset itseäsi ja oikeus omaan itsenäiseen ajatteluun.

" Ei nainen voi lukea, alat pian ajatella ! "
Gaston, Kaunotar ja Hirviö, Disney

Se on kyseenalaistamista. Onko kaikki okei näin, miten asiat nyt ovat ? Niin kauan, kun uutisia raiskauksista tulee, niin kauan kun ihmisten sukupuolielimiä "ympärileikataan" vääristä syistä - kaikki ei ole okei. Voisin kirjoittaa tähän monta muutakin asiaa, mutta jätetään tämä nyt aluksi tähän.

" Real men take "no" for an answer"
Tuntematon (mies) mielenosoittaja

Feminismi on näkökulma. Siispä jokaisella on oma suhteensa feminismiin ja asioihin sen kautta. Tämä on minun näkökulmani naisena, tyttönä. Olen monesti ollut tilanteessa, jossa humaltunut tai täysin selvä mies on tarttunut minuun ja rytisten rikkonut minun omaa tilaani. Takamustani on kourittu ja kaulaani suudeltu yökerhojen tanssilattialla täysin yllättäen. Näinä ja useina muina hetkinä olen pelännyt olla nainen ja oma itseni. Ja se, jos mikä on väärin. Veljeni on opettanut minulle nuorempana itsepuolustustaitoja "jos joku joskus käy käsiksi". Silloin ihmettelin suu auki miksi kukaan koskaan tekisi niin. Énää en niinkään.

Useimmiten kaikki muuttuu aina hankalammaksi, kun asiat, ideat ja aatteet kategorisoidaan. Kun sillä on nimi, sitä saa vihata. Vaikka ei edes ihan tarkalleen ottaen tietäisi, mitä vihaa.





En nyt oikein tiedä oliko tässä tekstissä mitään järkeä, ajatuksia on niin hankala koota tätä asiaa käsitellessä. Katsokaa jooko tuo video, jos jokin epäilyttää. Se on todella hyvä. Ja Emma on upea.

En tiedä vielä paljoa, mutta haluan tietää enemmän. En ole varma mihin kategoriaan nämä ajatukseni muiden mielestä menee, mutta mielelläni kutsun itseäni feministiksi. Haluan saada rohkeutta sanoa ihmisjoukon keskellä, että " hei, minä olen muuten feministi." Haluan herättää keskustelua ja keskustella.

Onko siellä muita, jotka kokevat itsensä feministeiksi ?

22 kommenttia:

  1. Eerika tämä oli hyvä teksti! Samaistun niin moneen asiaan. Mä haluaisin ettei mun tarvii tuntea pelkoa kirjoittaessani feminismistä blogiini, tai että mun ei tarvi ahdistua siitä, että joku tarraa musta takaapäin kiinni tanssilattialla vain koska ajattelee että voi tehdä niin koska olen tyttö ja olen tanssimassa, onhan minun siis pakko olla siellä tyrkyllä. Ja vaikka joku olisikin, sekään ei oikeuttaisi ketään kajoamaan kehenkään. HRRR.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ! Tästä on aina hyvä puhua ja harmittaa itseänikin, että uskaltauduin nyt vasta. Varsinkin, kun tähän mennessä vastaanotto on ollut varsin positiivinen. Ja just tuo, jokaisen omaa tilaa pitäisi sen verran kunnioittaa, ettei mene kähmimään oltiin sitten tanssilattialla, linja-autossa tai kaupan kassajonossa..

      Poista
  2. <3 Paljon sydämiä ja virtuaalihaleja sinulle! Emman puhe oli täyttä asiaa sanasta sanaan, saatoin vuodattaa pari liikutuksen kyyneltä sitä katsoessani. Minä haluaisin, että kun matkustan baarista yöllä yksin kotiin, minun ei tarvitsisi esittää soittavani jollekin tai pitää avaimia valmiina sormien välissä, jos joku hyökkääkin kimppuun. Ja minäkin haluaisin baarissa tanssia ihan rauhassa, vaan siksi koska välillä on kiva tanssia, ilman, että tarvitsisi sietää yksiäkään lääppiviä käsiä. Toivoisin, ettei minun tarvitsisi kärsiä uskottavuusongelmia sukupuoleni takia. Ja tähän lista monia muita syitä sille, että minä miellän itseni feministiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, samoin sinne ihana Katja!<3 Niin samoja juttuja mitä omassakin päässä liikkuu. Se, että olen syntynyt fyysisesti pienemmäksi ja heikommaksi ei pitäisi olla mikään oikeutus siihen, että muhun saa käyttää fyysistä ylivaltaa. Haluaisin myös, ettei miehien tarvitsisi kärsiä uskottavuusongelmista tässä "tyttöjen ammatissa" eli parturi-kampaajana. Onhan näitä juttuja vaikka kuinka paljon, huhhuh.

      Poista
  3. Oon feministi, mutta tosiaan sen kaiku ei ole nätti. Mä yritän elää niin, että pystyn kunnioittamaan toisia. En välttämättä pidä tai arvosta, mutta kunnioitan sen verran, että annan heidän olla, jos minulla ei hyvää sanottavaa tai tehtävää. Ja jos on, niin yritän kertoa siitä, koska positiivisuus tarttuu :) Tälleen illalla töiden jälkeen ei ajatus oikein solju nätisti, mutta ehkä tajusit? Ihana teksti tämä kuitenkin, tästä pitää puhua! Pus<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tehdään kaiusta nätti ! Toi on mielestäni just oikein, koska kaikista ei voi pitää. Se on fakta. Itsekin pyrin aina pitämään suun supussa, jos ei ole mitään positiivista sanottavaa ja yritän tsempata itseäni sanomaan, jos sitten onkin kivaa sanottavaa:- ) puspus itsellesi !<3

      Poista
  4. Täällä! Feministiksi ilmoittaudun, vaikka jossain vaiheessa olinkin vähän hölmö ja yritin olla jotain muuta epämääräistä tasa-arvokannattajaa miellyttääkseni muita :| Nyt tajuaa jo kokonaan eri mittasuhteessa tuon sanan feministi taustat, joten ei enää nolostuta tai pelota myöntää olevansa feministi :) Se on vaan siitä kiinni, milloin ja kenen vuoksi jaksaa nähdä sen "taistelun" läpi, että pystyy avartamaan henkilölle X näin tärkeän asian mukana tulevan aatemaailman, tarkoitusperät ja ajatusten kokonaisuuden, niin, että se sisäistetään ja ymmärretään kaiken sen pelottavan "vihaiset feminatsit!!" takaa. Jos tuosta lauseesta nyt saa selvää :D
    Mahtava teksti ! ^^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Feminismihän ei ole oikeasti ollenkaan niin radikaali käsite kuin millaiseksi se on monen päässä muotoutunut. Tavi Gevinsonin sanoin "feminismi ei ole sääntökirja, vaan keskustelu" ja jokaisella on oma tapansa käsitellä sitä ja tehdä asioita sen hyväksi ! Aatteitaan ei tarvitse hävetä, eikä ajatella toisin muita miellyttääkseen :- )
      Kiitos !

      Poista
  5. Oioioi!!!
    Tunnen täällä itseni hyvin pieneksi, nuoreksi ja tyhmäksi, kun luen sinun mahtavaa tekstiäsi ja muiden upeita kommentteja! En nyt osaa oikein mitään fiksua sanoa, sanon vaan että olen samaa mieltä kaikesta mitä sanoit. Koen itseni feministiksi ja arvaa mikä oli hassua. Katsoin tuon Emman puheen juuri ennen, kun avasin bloggerin ^^ Aika hassua.

    Koska alikommentoin tätä sinun iiiihanaa blogiasi, tungen kaikki mahdolliset kehut samaan juttuun.
    Tyylisi on ihana, otat upeita valokuvia ja äää tämä blogi huokuu semmoista lämpöä ja kotoisuutta ja hyväämiletä ja aitoutta, että minua aina ihan hymyilyttää, kun huomaan, että olet taas postannut <3

    -Maija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi mutta Maija, sinähän oot vielä pieni ja nuori, mutta et ollenkaan tyhmä ! Toivon vaan, ettei sinun tarvitsis ikinä kokea sellaisia asioita mitä monet muut on kokeneet esim. juuri siellä baarien tanssilattiolla. Keep going girl, oot hyvällä tiellä :-- )
      Hih, hymy tarttuu, kiitos !<3

      Poista
  6. JEA! ahdistaa kyllä välillä, miten syvälle tuo miesvihaaja-käsitys on joillakin juurtunut, että se pitää AINA mainita, ihan joka hemmetin kerta että joo en sit vihaa miehiä. siis voi tsiisus oikeesti, puhh! mutta toisaalta jos se vaaditaan muutokseen, niin olkoon sitten niin.. se, että olen ylpeästi feministi on kyllä nykyään niin iso osa sitä kuka olen, joten en voisi ajatellakaan, että EN kutsuisi itseäni feministiksi. joku jossain kommentoi yhden ruotsalaisen tytön blogiin, että feminismi on kuin supersankari-viitta sille ja voin niin samaistua siihen! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. JEP ! Minuukin joku joskus katsoi vähän hämillään ja totesi " mutta sähän seurustelet pojan kanssa..." niin ja se liittyi asiaan miten? :- D Sun blogista varmaan sainkin sen ensimmäisen sysäyksen, että hei täähän on tosi hyvä juttu. Hyvä Roosa, oot supernainen !<3

      Poista
  7. minä olen feministi, ja tämä oli oikein hyvä (ja liikuttavakin) kirjoitus.
    minä haluan asettaa kaikki ihmiset samalle viivalle, samoilta lähtökohdilta.
    minäkin haluan kävellä iltaisin/öisin kotiin baarista/kaverin luota/mistä ikinä ilman että hypistelen koko ajan avaimia käsissäni "olen kohta kotona" - ajatus turvanani.
    minä haluan, että minua kuunnellaan koska olen minä, en koska olen nainen, tai koska en ole mies.
    minä haluan voida pukeutua lyhyeen mekkoon jos mieleni tekee, enkä minä halua että se on muka joku osoitus muille, että saa koskea.

    kerran olin baarissa kun eräs vanhempi mies kysyi minulta, että mitä maksan jos tulen hänen luokseen. järkytyin niin että menin sanomaan tästä asiasta pokelle, joka naurahti ja sanoi "eikö äitisi ole kertonut sinulle miten pukeudutaan" .
    minulla oli silloin päällä polvipituinen musta, solisluihin asti yltävä kesämekko, mutta mitä hiton väliä mitä mulla olisi ollut päällä - noin ei voi sanoa, noin ei voi tehdä.

    feminismistä pitäisi puhua enemmän.
    ja minullakin olisi enemmän sanottavaa, mutta vielä enemmän opittavaa.
    haluan tehdä mahdollisimman paljon itse, että voin vaikuttaa omalta osaltani siihen, että maailmasta tulee tasa-arvoisempi paikka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana Julia.
      Näille miehille ei ainakaan ollut äiti opettanut miten naisia kohdellaan.
      Tääkin on minun mielestä niin hullua, että mainoksissa/telkkarissa/yms seksikkyys on okei, mutta kun se kävelee arkena vastaan niin se ei olekaan ? Tai sitten se tarkoittaa sitä, että nyt toi on tyrkyllä ja siihen saa kuka vaan koskea.

      Vielä on paljon minullakin opittavaa, mutta onneksi on aikaa oppia.

      Poista
  8. Totta totta! Just eilen istuttiin tunteja vanhassa montussa jauhamassa tästä kyseisestä aiheesta, kehittyi aika ihmeellinen asetelma kun miespuoliset seuralaiset asettui selkeästi puolustuskannalle ja vanhat naiset alkoivat viereisistä pöydistä huudella välikommentteja. Koomisinta oli se, että kertoessamme että esim. juurikin klubeilla yms ei todellakaan ole tavatonta jos joku miespuolinen henkilö yrittää jotakin, niin nämä pojat tuhahteli vaan tyyliin: "ei se että joku ystävällisyyttään tarjoaa juoman tarkoita että yrittää iskeä". Täytyi luetella kymmeniä yksittäisiä tilanteita, joissa on oikeasti joutunut hätyyttelemään, suuttumaan tai työntämään toista ihmistä pois, tai jopa kipittää pakoon kun joku on lähtenyt baari-illan jälkeen seuraamaan tai huutelemaan perään. Ja siitä pojat ihmettelivät että "onpa teillä ollut huono tuuri, ei toi oo mitenkään normaalia", eivätkä millään saattaneet käsittää että no, kyllä se aika normaalia on. En halua mitenkään vähätellä mies-sukupuolta (joiden kanssa yleensäkin viihdyn paremmin), mutta on melkein huvittavaa ettei suurin osa todellakaan ymmärrä millaista on olla nainen täällä Suomessakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aa voi ei. Eihän se tarkoita jos joku/jotkut miehet on joskus jotain tehneet, että se koskisi jokaista miestä maailmassa ja miten kaikki on sitten läpimätiä urpoja. Ei.
      Aina harmillista, kun joku asia tulee "normaaliksi", koska sitten siihen turtuu eikä edes ajatella enää asian voivan olla toisin. Mutta hyvä, että keskustelitte, se on aina hyvä juttu !

      Poista
  9. täällä yks feministi kans moi!
    oon saanu ite tasa-arvosen kasvatuksen ja pidän naisten ja miesten väliseen tasa-arvoon pyrkimistä itsestäänselvyytenä, joten on vaikea ymmärtää, miksi feminismi on vaikea sana, miksi kaikki naiset ei ole feministejä tai mikseivät he edes koe, että nykytilanteessa olisi jotain outoa. (baarikähminnässä ja raiskatuksi tulemisen pelossa.) mietin, että millonkohan opetetaan yksinkertaisesti "älä raiskaa" ja lopetetaan "victim blaming": "no sillä oli minihame, mitäs käveli yksin, kai sen nyt ois pitäny tietää miten käy"... ihan ku miehet ei olis ollenkaan vastuussa itse teoistaan. käsittämätöntä.
    huuh, oon yleensä rauhallinen ihminen, mutta sillon ku aiheena on feminismi tai sovinistiset jutut, mulla alkaa heti keittää. ja usein tästä aiheesta keskustellessa mun tuohtuminen on vastapuolen mielestä "vain söpöä" ja saan jotain poskelle silittelyä.... VOI ASDHGHSG vaan. oon todennu harmikseni, että noissa tilanteissa on tosi vaikea voittaa jos toinen käyttäytyy niin lapsellisesti ja epärakentavasti. samoin kun jos tanssilattialla pepunkähmintään puuttuu ja osoittaa, ettei teko ollut ok, saa osakseen vain silmäniskun ja limaisen hymyn... huomio on se, mitä ne kähmijät haluaa. mua ahdistaa, että täytyy miettiä, mitä voi laittaa päälle kun menee baariin, että ne miehet siellä katsoo mua niin kuin ne olis jossain karkkikaupassa.
    kivaa kun kirjoitit tästä tärkeästä aiheesta! :) kiitos myös muuten ihanasta blogista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä, tässä asiassa on välillä vaikeaa pitää pää kylmänä !
      Olen kanssa miettinyt, koska tämä "älä jätä juomaa yksin" muuttuisi siihen "älä huumaa ihmisiä" ja justiin tämä "älä pukeudu liian seksikkäästi" vaihtuisi "älä raiskaa". Ja muutenkin, ihan kuin ihmiset ei pystyisi ollenkaan hallitsemaan käyttäytymistään?
      Kiitos itsellesi :- )

      Poista
  10. <3

    niin suuri samastuminen tätä tekstiä lukiessa, voi ihana sinä! mulla on ollut nyt pari kuukautta luonnoksissa postaus, jonka otsikko on: "kyllä, olen feministi". en vaan ole vieläkään saanut julkaistua sitä, vaikka en millään tavalla häpeäkään feminismiäni. siihen vaan liittyy niin kipeitä asioita, enkä tiedä, olenko valmis huutamaan niitä koko maailmalle. mutta kai pitäisi, koska kuten emma sanoi: "if not me, who? if not now, when?"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. minäkään en kyllä häpeä feminismiäni ja ajatuksiani, mutta kyllä tän julkaiseminen aikalailla jännitti. olen nimittäin aiemmin ollut vähän sellainen "pöytälaatikko feministi" ja vasta kuulostellut omia ajatuksiani. muutenkin tasa-arvoa tavoitellessa täytyy kuitenkin muistaa kaikki osapuolet ja kaikkea, niin en ole hirveästi uskaltanut vielä mitään tämän raskaampaa kirjoitella. tämä nyt oli ennemminkin vain oma näkökulmani tyttönä !
      kiitos ihana, postaustasi odotellessa !

      Poista

hei olette ihania !